The objective of this study was to test the accumulation of snow forecast (hereinafter called the “Pilot”) developed by Foreca. The Pilot, the object of study, forecast the depth of snow by road section for the following 24 hours and reported the actual accumulation 12 hours backwards. The study monitored…
What’s new?
The schedule of winter tyre use, and the factors affecting it
The objective of the study was to determine, on the basis of existing data, how people time the change of their winter tyres, studded ones in particular, in autumn and spring. The specific aim was to determine the connection between the time of tyre change and the weather and driving…
Test's with VTT's "Grip" slipperiness detection system completed!
VTT Technical Research Centre of Finland Ltd has developed a system called the “Grip”, which, based on information collected from the vehicle data bus, is able to estimate road surface friction. The Grip system examines the difference between the rotational speeds of free-rolling wheels and driving wheels, and, when making…
The study aiming to revise the winter maintenance classification completed
Liikenneviraston sisäiseen käyttöön valmistui tierekisterin pohjalta selvitys, jossa arvioitiin koko maan tieosuuksien talvihoitoluokitusta. Tarkastelussa arvioitiin, mihin osuuksiin liittyy talvihoitoluokituksen korotuspaineita ja mihin laskupaineita. Selvitys tehtiin Liikenneviraston sisäiseen käyttöön.
Effects of winter tyre type on roughness and polishing of packed snow and ice surfaces
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erilaiset talvirengastyyppien (nasta- tai kitkarengas) liikenneosuudet vaikuttavat lumi- ja jääpolanteen kitkaan ja kulumiseen. Nasta- ja kitkarenkain varustetut henkilöautot kiersivät testirataa suunnitellun ajo-ohjelman mukaisesti. Päätestisuora oli jaettu kuuteen kaistaan: (1) nastarengasliikennettä 100 %, (2) nastarengasliikennettä 75 %, kitkarengasliikennettä 25 %, (3) nasta- ja kitkarengasliikennettä 50 %,…
FCD road weather pilot. The experiment with moving road weather observation system.
The aim of the FCD road weather pilot was to test the possibility of utilizing ABS and electrical stability control systems for slipperiness detection. Furthermore, the objective was to test a user interface suitable for the method and to gather feedback from the end users on this type of service.…